۲۷ فلسطینی در حمله به منازل فلسطینیان نوار غزه به شهادت رسیدند رسانه عبری: ویدئوی حماس زنده بودن ۲ اسیر در غزه را ثابت کرد حمله ترکیبی حزب‌الله به مقر فرماندهی نظامی صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی وزیر کشور: عملیات وعده صادق ایران را در اوج اقتدار قرار داد + فیلم پیام جدید گردان‌های قسام درباره کشته شدن ده‌ها اسیر صهیونیست کرملین: انگلیس مانع توافق آتش‌بس اوکراین شد ایتالیا سفیر روسیه را احضار کرد برهم خوردن سخنرانی سفیر آلمان در پاکستان تصاویر ارتش یمن از لحظه شکار شدن جنگنده آمریکایی + فیلم پلیس آمریکا حدود ۱۰۰ نفر را روز شنبه در دانشگاه نورث ایسترن بازداشت کرد افشای جزئیات توافق شکست‌خورده میان روسیه و اوکراین احتمال اعزام نیرو‌های انگلیسی به غزه بایدن: تا زمان آزادی گروگان‌ها آرام نمی‌گیرم فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی شهادت و زخمی‌شدن شمار دیگری از ساکنان غزه (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) آیت‌الله علم‌الهدی: رفع مشکلات زیرساخت‌های مشهد نیازمند نگاه ملی و حمایت دولت است| ضرورت تسهیل مسیر‌های حمل‌ونقل جاده‌ای برای سفر زائران تجمع دانشجویان و اساتید مشهد در محکومیت برخورد با دانشجویان و اساتید آمریکایی حامی فلسطین+ فیلم مشوق‌های سربازان ماهر اجرایی شد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) اژه‌ای: امروز یکی از مسائل مهم کشور و مردم، مقوله عفاف و حجاب است
سرخط خبرها

اتحادیه اروپا ماموریت دریایی خود را در دریای سرخ آغاز کرد

  • کد خبر: ۲۱۲۸۸۶
  • ۰۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۳
اتحادیه اروپا ماموریت دریایی خود را در دریای سرخ آغاز کرد
اتحادیه اروپا که پیش‌تر از پیوستن به ائتلاف دریایی به سرکردگی آمریکا خودداری کرده بود، ماموریت دریایی خود در دریای سرخ را آغاز کرد.

به گزارش شهرآرانیوز اتحادیه اروپا به‌طور رسمی یک ماموریت دریایی ویژه به نام «اسپایدز» را برای آنچه محافظت از کشتی‌های تجاری در دریای سرخ در برابر حملات ارتش یمن خوانده شده، آغاز کرد.

وزرای خارجه اتحادیه اروپا در نشستی در بروکسل این ماموریت را تصویب کردند.

کلمه «اسپایدز» در زبان یونانی به معنای «سپر» است. اتحادیه اروپپا مدعی شده که هدف از اجرای این ماموریت تضمین آزادی دریانوردی در دریای سرخ و خلیج عدن است.

این ماموریت در حالی آغاز شده که ارتش ملی یمن بار‌ها اعلام کرده است که حملاتش تنها کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی را هدف قرار می‌دهد. یمن دلیل حملات خود را تلافی جنگ این رژیم علیه غزه عنوان کرده است.

این حملات باعث شد که بسیاری از شرکت‌های بزرگ کشتی‌رانی از تردد در این منطقه خودداری و مسیر‌های انحرافی جایگزین را در اطراف دماغه امید نیک انتخاب کنند. این موضوع باعث می‌شود حدود یک ماه به مدت سفر‌های دریایی این شرکت‌ها اضافه شود.

براساس گزارش‌ها، ۱۲ درصد تجارت جهانی و ۳۰ درصد از ترافیک جهانی کانتینری از طریق این آبراه حیاتی انجام می‌شود. اتحادیه اروپا ادعا می‌کند آنچه تهدیدات ارتش یمن برای کشتیرانی بین‌المللی خوانده شده، باعث مختل شدن شدید جریان تجارت از جمله به اروپا شده است.

تاکنون فرانسه، آلمان، ایتالیا و بلژیک تایید کرده‌اند که کشتی‌هایی را برای شرکت در ماموریت اتحادیه اروپا اعزام خواهند کرد.

مرکز فرماندهی این عملیات شهر لاریسا در یونان خواهد بود. یونان یک فرمانده برای ستاد عملیاتی خود، ایتالیا فرمانده نیرو و فرانسه معاون فرمانده نیرو را در اختیار این ائتلاف خواهند گذاشت.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا این مأموریت را «اقدامی جسورانه برای حفاظت از منافع تجاری و امنیتی اتحادیه اروپا و جامعه بین‌المللی» توصیف کرد.

در همین حال، اورسولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا نیز در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: فراتر از واکنش به بحران، این گامی به سوی حضور قوی‌تر اروپا در دریا برای حفاظت از منافع اروپایی ما است.

کشور‌های اتحادیه اروپا تمایلی به مشارکت در عملیات نگهبان سعادت به سرکردگی آمریکا، که در دسامبر آغاز شد، نداشتند. این کشور‌ها مدعی بودند که نگران هستند پیوستن به این ائتلاف به تشدید درگیری‌ها در خاورمیانه منجر می‌شود.

عملیات نگهبان سعادت در ابتدای کار از حمایت شش کشور عضو اتحادیه اروپا برخوردار بود. اما به تدریج سه کشور از این ائتلاف فاصله گرفتند.

اگرچه از آن زمان آمریکا و انگلیس حملاتی را علیه مواضع ارتش یمن در خاک این کشور اجرا کرده‌اند، اما کشور‌های عضو اتحادیه اروپا از چنین اقدامات نظامی فاصله گرفتند.

یکی از دیپلمات‌های ارشد اتحادیه اروپا مدعی شد: قرار نیست در چهارچوب ماموریت اسپایدز اقدامی تهاجمی در منطقه انجام شود؛ بلکه این عملیات کاملا بر‌اساس قوانین دفاع از خود اجرا می‌شود.

منبع: میزان

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->